top of page
  • Ora Gazit

דאון אנדר - 8 טרקים באוסטרליה

אוסטרליה התברכה ביותר מ- 500 פארקים לאומיים, שמטרתם בראש ובראשונה להגן על החי והצומח האנדמיים ועל האיזוריים הייחודיים ליבשת הזו - חופים, יערות גשם, הרים מושלגים, מדבר, שוניות ימיות וגיאולוגיה מיוחדת. הפארקים מרושתים במאות שבילים המציעים מגוון אפשרויות עצום להליכה ברגל - החל ממסלולים של מספר שעות ועד לטיולים של ימים רבים.

ביבשת האוסטרלית טיילנו בתחילת שנות ה- 90' של המאה הקודמת. במשך 4 חודשים ראינו המון, חווינו המון, הלכנו בטבע המון והתגעגענו הביתה בהתאם... הפוסט הנוכחי מתמקד במספר מצומצם מתוך הטרקים שעשינו שם, מה שמכונה ב"אוסטרלית" Bushwalking, ומתבסס על יומן מסע שכתבנו במהלך אותו טיול - מלווה בתמונות ובזכרונות ממש על קצה המזלג.

השתקפות עצים במים - טרק - אוסטרליה

לטובת מי שהתמונות והזכרונות יפתחו לו את התאבון, מצורפים מידע עדכני ולינקים רלוונטיים על כל אחד מהפארקים המוזכרים בהמשך. יחד עם זאת, לפני היציאה לדרך חובה(!!!) לבדוק היטב אם חלו שינויים במסלולים וכמובן את תנאי הדרך ומזג האוויר.

אז שנצא לבוש-ווקינג באוסטרליה? קדימה לדרך!

יושבים בצל העץ - טרק - טיול לאוסטרליה

ויקטוריה (VICTORIA)

1. וילסון פרומונטרי (Wilson Promontory National Park)

ווילסון פרומונטרי, או בשם החיבה שלו - ווילסון פרום - הפארק הדרומי ביותר ביבשת האוסטרלית, ושוכן כ- 160 ק"מ דרומית מזרחית למלבורן. הפארק מציע למטיילים בו נוף מרהיב של סלעי גרניט ענקיים, יערות גשם עבותים וקו חוף נפלא ומפורץ. המקום מהווה בית למגוון רחב של חיות בר – חיות כיס, יונקים ימיים גדולים ועופות רבים. בפארק שבילי טיול רבים ברמות קושי שונות – החל משעתיים הליכה נינוחה ועד מספר ימי הליכה רצופים.

חוף מסולע - טרק - טיול באוסטרליה

מתוך יומן המסע: "צמחיה צפופה, יער מרופד בשרכים ירוקים מסוגים שונים, הרבה פרחים בצהוב, לבן, סגול וורוד... מפסגת ההר נשקף נוף מהמם ביופיו של החלק הדרום-מערבי של הפארק. חופים מסולעים עשויים מפרצים-מפרצים, ים כחול שקט ואיים רבים פזורים בו. החופים משגעים - לבנים וזוהרים בשמש, חלקם סלעי. הבולדרים צבעוניים ועגולים ו"נופלים" למים הצלולים שיש להם גוון מיוחד של טורקיז."

תצפית - טרק - טיול לאוסטרליה

סכמת המסלול שלנו:

יום 1 - 18 ק"מ. מ- Tidal River אל Little Waterloo Bay (דרך Norman Bay ו- Oberon Bay).

יום 2 - 24 ק"מ. מ- Little Waterloo Bay אל Oberon Car Park (דרך Sealers Creek).

ניו סאות' ווילס (NSW)

2. קוסיוסקו (Kosciuszko National Park)

הפארק הלאומי Kosciuszko קרוי על שם ההר הגבוה באוסטרליה הנמצא בתחומו, והוא חלק מהאלפים האוסטרליים. הוא מאופיין בנופים אלפיניים דרמטיים, פסגות מושלגות, אגמים קפואים וצמחיה אלפינית נמוכה. שונה מאד באופיו מרוב הנופים שנמצא בחלקיה האחרים של היבשת האוסטרלית.

פסגות מושלגות - טרק - טיול לאוסטרליה

מתוך יומן המסע: "אנחנו נהנים מההליכה שמעל לגובה העצים. מסביב הרים גבוהים עם פסגות מושלגות, אגמים כחולים שחלקם עדיין קפואים, פרחים אלפיניים שרק החלו לפרוח ונחלים זורמים. מראש ההר ירדנו ב"דרך האגמים" שהובילה אותנו בינות לאגמים הנפלאים. על השלוגיות שנותרו סביב תפסו גולשי סקי החלקה אחרונה, עד החורף הבא."

אגם אלפיני - טרק - טיול לאוסטרליה

סכמת הטיול שלנו:

יום 1 – 17 ק"מ. מ- Thredbo Village עד Club Lake Creek (דרך Mt. Kosciuszko ו- Albina Lake).

יום 2 - 21 ק"מ. מ- Club Lake Creek אל Thredbo Village (דרך Blue Lake ו- Snowy River)

3. רויאל נשיונל פארק (Royal National Park)

הפארק הלאומי הראשון שהוכרז באוסטרליה בשנת 1879 שוכן בניו סאות' וולס, מדרום לעיר סידני. במשך 76 שנים נקרא הפארק בפשטות "הפארק הלאומי", אך בעקבות ביקורה של המלכה אליזבת השניה במקום ב- 1955 שונה שמו ל"פארק הלאומי המלכותי". מדובר בפארק חופי נהדר עם צמחיה ובעלי חיים מגוונים מאד אשר הגישה אליו נוחה בזכות קירבתו לעיר הגדולה ובזכות רכבת החוצה אותו.

מפרץ - טרק - טיול לאוסטרליה

"השביל עבר דרך תצפית מרהיבה על החופים זהובי החול שמצוקים גבוהים תוחמים אותם. עברנו ביערות אקליפטוסים עתיקים, ראינו פרחים ענקיים בצבע ארגמן ופגשנו בציפור שחורה ענקית וצווחנית עם קישוט לבן בזנב. לאט לאט השתנה הנוף ליער בנקציות, ורק אפשר לדמיין איזה יופי כאן בזמן הפריחה. הירידה מהמצוקים עברה ביער טרופי עם דקלים, מטפסים ופיקוסים. על החופים בתי גולשים שרובם נטושים כעת. פסענו על החופים, קצת שוקעים בחול וקצת מדלגים על הסלעים המיוחדים, כשמעלינו מתעופף זוג תוכים אדומים כחולי כנף. שפע החי והצומח כאן ממש מדהים."

אוהל על החוף - טרק - טיול לאוסטרליה

סכמת המסלול שלנו:

יום 1 – 17 ק"מ. מ- Offord (הגעה ברכבת מסידני), אל Curracurrang.

יום 2 – 12 ק"מ. מ- Curracurrang אל Bundeena (חזרה בשייט עד Cronulla ומשם רכבת חזרה לסידני).

4. בלו מאונטיינס (Blue Mountains National Park)

פארק "ההרים הכחולים" הוא אחד הפארקים המפורסמים ביותר באוסטרליה ומוכרז כאתר מורשת עולמית בשל הערכים הגיאוגרפיים, הבוטאניים והתרבותיים הנמצאים בטריטוריה שלו. שמו ניתן לו בעקבות תופעה אופטית (עליה ניתן לקרוא כאן) הגורמת להרים להראות כחולים כאשר צופים עליהם ממרחק. בפארק עשרות מסלולי הליכה, אתרי קמפינג, תצפיות נוף נהדרות, מפלים ותצורות סלע מעניינות. הפארק נמצא במרחק של כשעתיים נסיעה מסידני ונגיש גם בתחבורה ציבורית.

טיולים שעשינו באיזור Leura:

טיול 1 - Wentworth Falls

טיול 2 - Leura Cascade

מתוך יומן המסע: "צפינו על המפלים מכמה תצפיות יפות וראינו איך המים בכלל לא נופלים, אלא עפים למעלה ברוח ומרטיבים את כל היער. אחר כך פסענו מתחתם ונרטבנו כהוגן. השעות חלפו בלי שהרגשנו והיה מאוד יפה ומהנה. התצפיות על ההרים הכחולים מרהיבות."

ההרים הכחולים - טרק - טיול לאוסטרליה

טיול שעשינו באיזור Katoomba:

טיול 1 - Katoomba Falls

מתוך יומן המסע: "אנחנו כבר על ה- Federal Pass העובר בעמק מתחת לצוקים. עוד תצפיות יפות ועוד זוגות תוכים מרהיבים, קוקטו יפי כרבולת ועורבים שרקניים. בסוף הדרך הגענו אל מפלי קטומבה הנהדרים ואז עלינו ועלינו ועלינו ועוד קצת עלינו עד לקצה המסלול."

מפל מים - טרק - טיול לאוסטרליה

טיולים שעשינו באיזור Blackheath:

טיול 1 - Grand Canyon Walking Track

טיול 2 - Blue gum Forest

מתוך יומן המסע: "אמנם החלטנו להשקיע ב- Blue Mountains יומיים עד שלושה, אך אי-אפשר שלא להישבות בקסם המקום, וכך, אנחנו כאן כבר ביומנו הרביעי ועוד היד נטויה. הירידה היתה מאוד קשה ותלולה, בעיקר שידענו שכל מדרגה שאנו יורדים, נצטרך לעלות בדרך חזרה. וכך ירדנו וירדנו משך כשעתיים, גן עדן אמיתי. שרכים מסוגים שונים, הרבה מים מלמטה וממעל והרבה טחבים וחזזיות."

5. יוראייגיר (Yuraygir National Park)

שמורת Yuraygir ממוקמת על החוף הצפוני של ניו סאות' וולס, כשעה נסיעה מ- Coffs Harbour, ומתגאה בכך שהיא רצועת החוף הבתולית הארוכה ביותר במדינה. השמורה מאופיינת במצוקים מרשימים הגובלים בים, שוניות סלעיות, חופים מבודדים ואגמים שקטים.

חוף ים - טרק - טיול לאוסטרליה

מתוך יומן המסע: "צעדנו לאורך החוף המקסים העשוי מפרצים מפרצים. בראש כל אחד מהם סלע אבן חול. הדרך עברה בצמחיה חופית משתנה. על החוף מצאנו אבנים וצדפים וכל מיני רכיכות מגעילות. הגענו עד מערות Shelly היפות. הים סער ושתיים מהן היו מוצפות. לשתיים אחרות יכולנו להכנס. אבן החול הרכה נמסה והצבעים נראים כמו שכבות בעוגת קרם."

מערה צבעונית - טרק - טיול לאוסטרליה

המסלול שלנו:

טיול קצר על ה- Yuraygir coastal walk עד Shelley Caves וחזרה. כאן ניתן למצוא מידע על השביל, שאורכו המלא 65 ק"מ.

6. וורומבאנגל (Warrumbungle National Park)

הפארק הלאומי Warrumbungle מאופיין בנוף "קשוח" של קבוצות סלעים משוננות המתנשאות מעל המישורים השטוחים של ניו סאות' וולס. הפארק מרושת בשבילי הליכה המגיעים אל חלק גדול מתצורות הסלע המיוחדות הללו ומספקים תצפיות נהדרות על אחד האיזורים המיוחדים באוסטרליה.

תצורות געשיות - טרק - טיול לאוסטרליה

מתוך יומן המסע: "ממשיכים בדרך מרהיבה מתצפית לתצפית, האקליפטוס שולטים בנוף, נראה שגשם לא יורד כאן יותר מדי ולכן הצמחיה בהתאם. את "סכין הלחם", תצורת לבה צרה בגובה 90 מ', אנו רואים מלמטה, מהצדדים, מלמעלה, מקרוב ומרחוק. משאירים את התרמילים ועולים אל Exmouth. התצפית משם מרהיבה ביותר וניתן לאתר את כל המסלול בו הלכנו עד עתה."

קנגורו - טרק - טיול לאוסטרליה

סכמת המסלול שלנו:

יום 1 – 18 ק"מ. מ- Camp Pincham אל Ogma Camp (דרך Nuada Suddle ו- Bluff Mt.).

יום 2 – 13 ק"מ מ- Ogma Camp חזרה אלCamp Pincham (דרך Mt. Exmouth ולאורךWest Spyri Creek).

קווינסלנד (QUEENSLAND)

7. פרייזר איילנד (Fraser Island)

פרייזר איילנד, אי החול הגדול בעולם, נמצא בחופה הדרום-מערבי של קווינסלנד. האי התגלה מספר פעמים ולקח זמן עד שהבינו שהוא למעשה אי, ולא חלק מהיבשה עצמה. האי מאופיין בחופים ארוכים ולבנים, צוקי חול צבעוניים, דיונות חול ענקיות, מעל 100 אגמים של מים מתוקים ויערות גשם עתיקים. האי שופע חי וצומח נדירים ומוכרז כאתר מורשת עולמית. ההגעה לאי בהפלגה של כחצי שעה מ- Hervey Bay או מ- Rainbow Beach, וכן בטיסה.

מתוך יומן המסע: "ההליכה בחול לא קלה וכשעוברים את ה- 10 ק"מ הראשונים, בהחלט מרגישים אותם... הדרך התפתלה בין אגמים מרהיבים שאליהם נשפכות דיונות חול לבנות, חצתה יערות שמתקיימת בהם ערבוביה של עצי יער גשם, צמחיית חוף ואקליפטוסים. החופים - חופי חול כמובן, יפים מאוד ונקיים מאד. פה ושם מציץ אלינו מעבר לדיונות דינגו, ומביט עלינו בחשדנות, שומר על מרחק בטוח."

דינגו - טרק - טיול לאוסטרליה

סכמת המסלול שלנו:

יום 1 – 21.5 ק"מ. 8 ק"מ מהמעבורת עד ה- Central Station + 13.5 ק"מ עד Lake Boomanjin.

יום 2 – 14.5 ק"מ. מ- Lake Boomanjin אל Eurong.

יום 3 – 19 ק"מ מ- Eurong אל Lake McKenzie.

יום 4 – 5 ק"מ. מ- Lake McKenzie אל ה- Central Station.

קולולה היא החלק היבשתי של פארק החול הגדול, הכולל גם את האי פרייזר. הפארק מאופיין בדיונות חול ענקיות, יערות גשם, יערות אקליפטוס גבוהים, יער חופי יבש, מישורים נרחבים ואגמים. בשנת 2010 נחנך הטרק The Cooloola Great Walk, מסלול בן 102 ק"מ. עוד מידע על הטרק אפשר למצוא כאן.

דיונות - טרק - טיול לאוסטרליה

מתוך יומן המסע: " בלילה הרוח סערה ועם עלות השחר החל לרדת גשם. ניצלנו הפוגה ויצאנו לדרך באיחור מה, צועדים לאורך דרך הטלגרף הישנה. הדרך החולית עוברת ביער אקליפטוס ולאחר מכן נכנסת ליער גשם חופי. תוך כדי שיחה וחלימה בהקיץ - שוב קפיצה - הזוחל היומי! מהאיגואנות הפסקנו להתרגש, אבל הנחש השחור והעבה מתגלה ממש ברגע האחרון. מצלמים לאלבום הזוחלים, עוקפים בזהירות וממשיכים. ממשיכים לאורך החוף כשנוף סוריאליסטי של ים גועש, צוקי חול, ציפורים מתות וערפל מסביבנו. כמובן שבסופו של דבר נמאס לו, לגשם, והוא חזר לרדת בעוצמה."

חוף ים ואוניה - טרק - טיול לאוסטרליה

סכמת המסלול שלנו:

יום 1 – 14 ק"מ מ- Rainbow Beach אל Freshwater Camping.

יום 2 – חזרה אל Rainbow Beach לאורך החוף.

קואלה וקנגורו - טרק - טיול לאוסטרליה

על הטקסט והתמונות: אורה גזית, בעז זלמנוביץ

למעט מקומות בהם טיילתי אני באמת משתוקקת לחזור. אוסטרליה היא אחד המקומות שכן!! יבשת מדהימה, מלאה כל טוב וגן עדן אמיתי לאוהבי טבע פראי ובראשיתי. מקווה שהתמונות והזכרונות שהעליתי כאן עשו לכם חשק להעמיס תרמיל על הגב, לקחת זוג מקלות ולהתחיל לצעוד. אין כמו הליכה ברגל להיכרות מעמיקה עם המקום. לכשתחזרו, אל תשכחו לשתף בתמונות ובסיפורים.

טרק היא אחת הדרכים הכייפיות, המתגמלות והמעמיקות לגלות מקום. ההליכה מאפשרת להכיר דרך העיניים וגם דרך הרגליים, להשתהות ולהבחין בדברים שלא ניתן לגלות דרך חלון המכונית.

מוזמנים לקרוא סיפורי דרך נוספים על טרקים שעשיתי בארץ, ובעיקר בחו"ל - כתבתי עליהם כאן

אשמח אם תשתפו אותי גם כאן. התגובות שלכם תמיד משמחות אותי ואני מאד מחכה להן! מוזמנים להצטרף אלי במסעותיי סביב הגלובוס, וכמובן - להרשם לבלוג דרך קוביית הרשמה כנוסעים מתמידים. אשמח אם תשמיעו קולכם!!