top of page
  • Ora Gazit

וְאָז תִּרְאֶה אֵיךְ שֶׁאֲנִי הוֹלֵךְ - חאן יותם


אנחנו מהלכות יחד בשבילים היפים של "חאן יותם – המקום לאדם ולחברו". אני מריחה קלמנטינות שזה עתה הבשילו על העצים, מציצה מוקסמת אל מחסה טבעי של עצים ובתוכו פינת התרגעות שלווה ולצידה חממה שנבטים רכים מציצים מתוך ערוגותיה. 'כאן', מצביעה ביתי, המתנדבת השנה בחאן יותם במסגרת שירות לאומי, 'עובר שביל ישראל, והנה החדרים של השביליסטים'.

פינת ישיבה מוצלת - התנדבות - חאן יותם

פינה בחאן יותם - צילום: נעה זלמנוביץ

חנוכה – חג האור – בפתח. כחלק מפרוייקט "בלוגריות מאירות את החודש" שבו בלוגריות של טיולים מפנות זרקור אל עמותות, מקומות ומייזמים חברתיים - הזמנתי את נעה ביתי, להתארח בבלוג ולספר על עצמה, על חאן יותם ועל העשייה וההתנדבות שלה במקום.

כל התמונות בפוסט צולמו על ידי נעה.

בלוגריות של טיולים מאירות את החודש

היא מובילה אותי הלאה אל מתקן גבוה שבראשו כיסא ואומרת לי 'על זה את לא מעיזה לטפס, נכון?' ומספרת שזוהי פינת התבודדות שצופה אל המרחק. איזו מחשבה נפלאה היא זו. תמיד אנחנו מנסים לעטוף ולקרב ולהקיף, והנה כאן קיימת ההבנה העמוקה שלפעמים צריך גם את השקט של הלבד.

פינת התבודדות - התנדבות - חאן יותם

פינת התבודדות - צילום: נעה זלמנוביץ

ובניגוד גמור לכך, בתוך המבנה המרכזי מהומה שמחה של מוסיקה ובני נוער, של חנות מקסימה, של קירות צבעוניים שמספרים סיפור. לפני הכל, את סיפורו של יותם מלמד ז"ל, שעל שמו נקרא החאן.

באתר האינטרנט של המקום אני קוראת כי יותם, בן פחות מ- 24 שנים, נהרג בתאונה. אני לומדת על איש ששמחת חיים, עזרה לזולת ואהבת האדם איפיינו אותו. אדם שמוסיקה, טיולים וגלישת גלים – היוו את מוקד חייו.

פינות שונות - התנדבות - חאן יותם

צילום: נעה זלמנוביץ

קצת על עצמך

שמי נעה, בת 19 וחצי מחיפה, וכרגע אני בשירות לאומי. אני אוהבת לקרוא, ליצור אמנות ולעסוק בפעולות חינוכיות עם ילדים. בשנה שעברה הייתי בשנת שירות בנהריה בתנועת תרבות, תנועה שמתמקדת באמנות ובחינוך. בתום השנה חלק מהגרעין התגייס לנח"ל ואחרים, ביניהם אני, המשכנו לשירות לאומי. במסגרת השירות הלאומי אני מתנדבת במועצה האזורית חוף הכרמל, שם אני עובדת בעתלית בבוקר בגן של חינוך מיוחד ובצהריים במועדונית של הרווחה לילדי גן, ומשעות אחר הצהריים עד הערב אני מתנדבת בחאן יותם במספר פרויקטים עליהם ארחיב בהמשך.

מרחב פתוח - התנדבות - חאן יותם

צילום: נעה זלמנוביץ

קצת על החאן

החאן הוקם על שם יותם מלמד ז"ל ופועל ברוחו, כאשר במוקד הפעילות - אחריות חברתית וערבות הדדית בקהילה. במקום מתבצעת עבודה התנדבותית מגוונת עם אוכלוסיות מיוחדות, לדוגמא ילדים עם לקויות למידה, כיתות תקשורתיות וילדים ונוער בסיכון. בחאן פועלים פרויקטים המסייעים לתושבים מחוף הכרמל שידם אינה משגת, ופעילויות המעודדות מפגשים של אנשים מחוף הכרמל.

עץ קלמנטינות - התנדבות - חאן יותם

ריח של קלמנטינות - צילום: נעה זלמנוביץ

כך למשל נבנה אולפן למוסיקה והמקום נותן במה לאמנים צעירים בתחילת דרכם ולהופעות של להקות מהאיזור. הוקם הבר השיתופי, "בר דעת", המשלב מפגש חברתי ותכנים אינטלקטואליים הכוללים הרצאות במגוון תחומים, כאשר כל משתתף תורם את חלקו בשתיה ובכיבוד המלווה את המפגש. עוד במקום - "חאן בוטיק", חנות חנות יד שניה לבגדים אותם ניתן לרכוש תמורת מוצרי מזון המחולקים למשפחות נזקקות.

בר שיתופי - התנדבות - חאן יותם

"בר דעת", בר שיתופי - צילום: נעה זלמנוביץ

חאן יותם פתוח ומייצר אפשרויות להתנדבות וליוזמות שונות. למשל הקומה כאן חממה, וכן אכסניה לשביליסטים ההולכים את שביל ישראל. ההולכים מוזמנים להתארח וללון ללא תשלום, ולהמשיך בדרכם בשביל העובר ממש מחוץ לגדר של החאן.

המקום מנוהל על ידי ועדת היגוי הכוללת את ניר, אביו של יותם מלמד ז"ל, ואנשים נוספים העומדים לצידו. התחזוקה השוטפת של המקום מתבצעת על ידי מתנדבים מחוף הכרמל, משירות לאומי ועוד.

חנות יד שניה - התנדבות - חאן יותם

"חאן בוטיק", חנות יד שניה - צילום: נעה זלמנוביץ

מהם תחומי ההתנדבות שלך בחאן?

אני פעילה במספר פרויקטים בחאן:

ילד פלא (ילדים לומדים מאנשים שהם אוהבים) – פרוייקט המאפשר לילדים עם לקויות למידה לחוות חוויות מעצימות ולפתח את החוזקות שלהם. אני נפגשת עם שני ילדים, כל אחד מהם בנפרד, לחונכות אישית. אנחנו מבלים יחד, נהנים, ובכל פעם בוחרים לעשות משהו שונה - תלוי ברצונות שלהם ושלי.

נחלימצ'יק – אני עובדת עם קבוצה של שלושה ילדים על הרצף האוטיסטי ומלווה אותם בפעילויות שונות ביחד עם בנות-שירות נוספות. הפרוייקט מתמקד בפעילות חברתית, אמנותית וחוויתית.

כיתות תקשורתיות – מגיעות באופן קבוע פעם בחודש לחאן. העבודה איתם יותר אקטיבית והפעילות שאנחנו עושים איתם היא פעילות אתגרית-חווייתית (ODT - OutDoor Ttraining).

בר/בת מצווה – מפגש המתקיים אחת לשבועיים עם נערים ונערות בשנת מצווה המגיעים ממשפחות קשות יום. המפגשים איתם הם בעיקר סביב ערכים, כגון עזרה לאחר וחברות.

אולפן למוסיקה ופינות נוספות - התנדבות - חאן יותם

אינספור אפשרויות להתנדב - צילום: נעה זלמנוביץ

אילו דברים את אוהבת בחאן? ממה את הכי נהנית?

אני אוהבת את הרגשת הביתיות, החופשיות והשיתופיות. המקום מייצג דברים שאני מאמינה בהם, כמו תרומה לקהילה, אכפתיות לאנשים ועזרה לאחר ואני שמחה להיות חלק ממנו.

המקום מעוצב בחן ומשרה אווירה נעימה. יש בו מרחב פתוח, בוסתן וצמחיה. אני אוהבת את הלובי עם הספות שבמבנה המרכזי.

אני נהנית לפגוש את הילדים שמגיעים לחאן יותם, ואת זה שאני עושה משהו משמעותי עבורם. כיף לי שהמקום מהווה מעין בסיס לבני ובנות שירות כקבוצה, ושאנחנו חלק מהמקום הזה.

פינת ספות בלובי - התנדבות - חאן יותם

פינת הספות האהובה - צילום: נעה זלמנוביץ

באילו קשיים ואתגרים את נתקלת בעבודתך?

לפעמים אני נתקלת בילדים עם קשיים שאני לא תמיד יודעת איך לפנות אליהם, או להתנהג איתם. במקרים כאלה אני מתייעצת עם האחראית על הפרוייקט, או עם האחראית על בנות השירות הלאומי. אלו קשיים שנתקלים בהם בכל עבודה חינוכית אני חושבת, והם לא חריגים. מה שחשוב הוא להסתייע במי שאפשר ולבחון איתו איך להמשיך הלאה. לא תמיד רואים את התוצאות מיד ולפעמים זה מתסכל אבל אם מתמידים, מכילים ומקשיבים לילד זה ברוב המקרים יוצר קירבה ומכאן הדרך פתוחה.

מתחם השביליסטים - התנדבות - חאן יותם

מתחם השביליסטים - צילום: נעה זלמנוביץ

ולסיום, באיזה אופנים אנשים יכולים לעזור למקום? אנשים מבחוץ יכולים להתנדב בפרויקטים הקיימים, ליזום פרויקטים חדשים וגם לעזור בתרומות למקום.

גינה ובית על עץ - התנדבות - חאן יותם

צילום: נעה זלמנוביץ

תודה לנעה על שאיפשרה ההצצה הקטנה לחייה ועל ההיכרות עם "חאן יותם – המקום לאדם ולחברו". הוקסמתי מהמקום שעושה טוב לכל כך הרבה אנשים שזקוקים לזה. השפעתו ניכרת גם על נעה, כמתנדבת. כשאני רואה אותה חוזרת הביתה בערב עם חיוך על הפנים, אנרגיות חיוביות והרגשה שעשתה משהו משמעותי, אני יודעת שהיא במקום הנכון.

בקישור הזה תמצאו את כל הפוסטים שהשתתפו במיזם "בלוגריות של טיולים מאירות את החודש"

מוזמנים לעקוב אחרי. אשמח לשלוח אליכם פוסטים חדשים שעולים לבלוג. ההצטרפות לבלוג דרך קוביית ההרשמה.


התנדבות - חאן יותם
התנדבות - חאן יותם
התנדבות - חאן יותם
התנדבות - חאן יותם



bottom of page