top of page
  • Ora Gazit

ספרי מסע - לטייל במרחבי הדמיון


היצר ההרפתקני שלי טמון כנראה בזרעים שנזרעו עוד בילדותי. כבר כילדה ממש צעירה אני זוכרת את המשיכה האדירה שלי לספרי מסע. שק הזכרונות שלי כולל כל כך הרבה תמונות שקשורות לשאיפה שלי לצאת מגבולות הארץ, לגלות עולמות חדשים ומרתקים, לחוות הרפתקאות ולטייל ברחבי העולם. תכף אמליץ כאן על הטופ-5 שלי, אבל לפני כן, תנו לי רגע להתרפק על כמה זכרונות שכנראה עיצבו בי את התשוקה לראות עולם.

חתול יושב על ערימת ספרים - ספרי מסע - ספרים מומלצים

אני, בת 5 אולי, בחדר השינה הצנוע של הוריי בקיבוץ. בחדר זה, אחד משניים שהיוו את הבית כולו, ניצב גם שולחן העבודה של אחותי הגדולה. מעל השולחן מדפים, עליהם מונח אוסף הבובות שלה מכל העולם. אוסף מרהיב של בובות עם תלבושות אקזוטיות טיפוסיות. זוגות זוגות עמדו שם חיילי משמר בריטיים, רקדנים מוזהבים מתאילנד, זוג מקסיקני עם סומבררו גדול וזוג הולנדי בנעלי עץ מעוטרות. הכרתי כל בובה ובוב באוסף הזה, כל בדל תלבושת וכל מדינה אותה היא מאפיינת. הבובות בתמורה לקחו אותי במרחבי הדמיון למקומות רחוקים ובלתי מושגים. לא היתה מאושרת ממני כאשר אחותי איפשרה לי "ברוב טובה" לנקות אבק מהבובות ומהמדפים...

ועוד באותו חדר שינה קטן, על אותו השולחן ממש, ניצב גלובוס. ולא סתם אחד, אלא כזה שגם מסתובב וגם מאיר! והנה אני, הקטנה, מחשיכה את החדר, מדליקה את הגלובוס וברגע אחד ניצת הקסם. האצבע הזעירה שלי מסובבת את הכדור, ובלי כל מאמץ אני מרחפת לי על פני יבשות, משייטת באוקיינוסים, ומדמיינת שעות נוספות הרים מושלגים, עמקים ירוקים ונהרות שוצפים.

גלובוס - ספרי מסע - ספרים מומלצים

והיה גם אוסף הגלויות. אוסף שאותו התחילה אחותי ובשלב מסויים אחזתי אני במושכות והמשכתי לטפח. הגלויות היו מגיעות אל לוח המודעות של הקיבוץ. שלחו אותן מכרים שגרו מעבר לים וגם חברי קיבוץ ששפר מזלם והגיע תורם לנסוע אל מקומות עליהם יכולתי לקרוא רק באנציקלופדיה בריטניקה. מעדכנים את הנשארים מאחור במסעותיהם ובחוויותיהם המופלאות משם, הם שיגרו גלויות עם צילומים מרהיבים. את הגלויות שפג תוקפן הורדתי מלוח המודעות והן הועברו אחר כבוד לקופסת האוסף ההולכת ומתמלאת. שעות הייתי מדפדפת ועוברת עליהן, משננת נ.צדיקים ברחבי תבל. אותו אוסף, דרך אגב, נשמר אצלי שנים רבות, אך לפני מספר שנים נגנב ממחסן דירתנו.

ואז הגיעו הספרים. אין ספק שמבחינתי לקחה את כולם בהליכה סדרת הספרים האהובה "ילדי העולם" שצולמה בידי חנה ריבקין-בריק וסופרה ברובה על ידי אסטריד לינדגרן ובתרגום לאה גולדברג. הספרים פתחו בפני חלונות אל עולמות שונים ורחוקים ובזכות הילדים שכיכבו בהם עבד הדמיון שלי שעות נוספות. דאגתי עם אלה קארי הילדה מלפלנד לטיפו הכלב, שיחקתי עם נוריקו סאן הילדה מיפן בבובות המיוחדות, התרגשתי עם דירק הילד מהולנד כשקיבל אופניים חדשים, התגנבתי עם סיאה הילדה מאפריקה בשקט בשקט אחרי אחיה הגדול, הלכתי לאיבוד עם נואי הילדה מתאילנד בשוק של בנגקוק, ועוד ועוד...

ספר מסעות עתיק - ערימת ספרים - ספרי מסע - ספרים מומלצים

יצר הקריאה והמסעות לא פג עם השנים. ולכן אספתי כאן המלצות על ספרי מסע. חלקם מלווים אותי מילדותי, אל אחרים התוודעתי במהלך הדרך. מדובר ברשימה אישית מאד שממנה הוצאו בהכרח לא מעט ספרים שאולי היו ראויים להיכלל בה. מה כן נכנס? ספרים שנגעו לליבי באופן העמוק ביותר, שעדיין – למרות השנים – אני עסוקה בתכנים, במסרים וברעיונות שהם מעלים. ספרים שיש בהם שאלות או קונפליקטים שכנראה נוגעים גם בחיי שלי. כאמור, אין רשימה זו מתיימרת להיות הרשימה ה"אידיאלית" או המומלצת ביותר לספרי מסע – אבל היא שלי ואני מעבירה אותה הלאה בשמחה ובאהבה.

ההוביט - ספרי מסע - ספרים מומלצים

ההוביט או לשם ובחזרה

ג'.ר.ר. טולקין

כשהופיע גאנדלף הקוסם המהולל בביתו של בילבו באגינס ההוביט, ידעתי מיד שמזומנת לי הרפתקה שכמוה טרם חוויתי. בסיפור מסע מרתק ושנון נדחף ההוביט על ידי הקוסם לצאת ביחד עם חבורת גמדים למסע מסוכן ומאתגר במטרה לשחרר את ממלכתם העתיקה מעולו של דרקון נורא. במהלך המסע נדרש ההוביט המבולבל וחסר הישע להתמודד עם הרפתקאות מסמרות שיער, לגלות תושיה יוצאת דופן, ובאופן כללי לצאת מאזור הנוחות שלו (ושלי) ולהתעלות על פחדיו ועל נטייתו לביתיות ולחוסר-מעש. אם בתחילת העלילה נדמה היה שהוא יותר נטל על חבורת הגמדים מאשר עזר כנגדם, בהמשך הדרך מתגלות בו תכונות שגם הוא עצמו לא ידע כי הן קיימות בו.

לקחתי איתי לדרך: כשאנטי-גיבור מגלה בעצמו כוחות ויכולות שהופכים אותו לבעל משמעות.

הולכת רחוק - Wild - ספרי מסע - ספרים מומלצים

הולכת רחוק

שריל סטרייד

ספר זה מתחקה אחר סיפורה האמיתי של שריל סטרייד, המתחילה לצעוד על שביל הרכס הפסיפי (PCT) בארה"ב כשכבר אין לה מה להפסיד יותר. חיי הנישואין שלה מפורקים, אמה מתה וחייה מתנהלים בכאוס גדול והרסני. היא מקבלת החלטה, שניתן לכנות אותה פזיזה, לצאת למסע של 1,700 ק"מ לבדה, ללא ניסיון קודם או ידע בהליכה מסוג זה. עקבתי אחרי הגיבורה במהלך המסע דרך מדבריות לוהטים, הרים מושלגים, יאוש, פחד וגם ניצוצות של תקווה. העלילה מתנהלת בשני קווים מקבילים שהראשון בהם מתאר את המסע הפיזי המפרך, ומנגד הקו השני מספר את סיפור המסע הפנימי שבו סטרייד מתמודדת עם עברה, עם הבדידות שהיא גוזרת על עצמה ועם הצורך להציל את עצמה.

לקחתי איתי לדרך: לפעמים אין מנוס מלהגיע לתחתית בכדי להחליט להתחיל לטפס למעלה.

עד קצה העולם - Into the Wild - ספרי מסע - ספרים מומלצים

עד קצה העולם

ג'ון קראקאוור

סיפור מסע טרגי ונוגע ללב שהולך על הקו הדק שבין סיפורת לספר עיון, בו יוצא העיתונאי ג'ון קראקאוור בעקבות סיפורו של כריסטופר מקנדלס. מקנדלס, סטודנט מבריק ובן למשפחה אמריקאית בורגנית, מסיים את הקולג' בהצטיינות. בניגוד למצופה – הוא בועט בכל המוסכמות, מניח הכל מאחוריו בשאט נפש, ובורח אל מה שיהפוך למסע הזוי ומטורף ברחבי ארה"ב. בטונדרה הקפואה של אלסקה הוא מתמקם באוטובוס נטוש ומנסה לחיות חיים אידיאליסטיים בתנאי מחיה קשים והרחק מהחברה המסואבת שנטש וממשפחתו המסוכסכת. כאשר הוא מנסה לחזור על עקבותיו הוא מגלה כי אין לו אפשרות לחצות את הנהר אשר עולה עתה על גדותיו, ושאין דרך חזרה. על יד גופתו נמצאו כתביו בהם תיעד את רעיונותיו, מחשבותיו ואורחות חייו.

לקחתי איתי לדרך: למרות הסכנות, לעיתים המסע הוא הדרך היחידה אל עצמך.

אהרון והעפרון הסגול - ספרי מסע - ספרים מומלצים

אהרון והעפרון הסגול

קרוקט ג'ונסון

ספר ילדים שבעיני מביא לידי שלמות את השילוב בין תמונה (במקרה זה איור) וטקסט. אהרון (הרולד בשפת המקור) לוקח את העפרון הסגול שלו ויוצא למסע בעקבות הירח. מכיוון שאין ירח בשמים, הוא ממהר לצייר אותו ולאחר מכן דרך שיוכל ללכת בה. כך, לאורך השביל, הוא בורא לעצמו עוד ועוד חוויות, ולמעשה עולם שלם, באמצעות העפרון. הוא משוטט בעולם שיצר, נתקל בקשיים, פחדים וריגושים ומאלתר פתרונות לבעיות שמוליד המסע המוזר. את הספר חזרתי וקראתי שוב ושוב כילדה, וכאם הקראתי לילדי עד שידעתי כל קו וכל מילה בעל פה. סיפור מופתי ואהוב.

לקחתי איתי לדרך: לא להסס להשתמש בדמיון, סקרנות ויצירתיות בכדי ליצור עולם מופלא ומרתק.

מסביב לעולם בשמונים יום - ז'ול וורן - ספרי מסע - ספרים מומלצים

מסביב לעולם ב- 80 יום

ז'ול וורן

בספר ההרפתקאות הקלאסי יוצאים בעקבות התערבות כספית - פיליאס פוג הבריטי קר המזג ומשרתו הצרפתי פספרטו למסע סביב לעולם. הסיפור מקיף מדינות, תרבויות, ימים ויבשות, ומפגיש את הקוראים עם מצבים מסעירים ומכשולים אין-ספור. הזוג המוזר משתמש בכל כלי תחבורה אפשרי (לבד ממטוס – שטרם הומצא בעת כתיבת הספר...) בכדי להגיע בזמן ולזכות בהתערבות. במהלך 80 ימי המסע למדתי שעורים בגיאוגרפיה, טכנולוגיה, שלטון, תרבות, כלכלה, תקשורת ותחבורה של המאה התשע עשרה וליוויתי במתח את השניים בהתמודדויות מול קשיים והרפתקאות.

לקחתי איתי לדרך: אין מקום שהוא רחוק מדי.

במהלך כתיבת הפוסט הבנתי שלפעמים ספר מסע, גלויה ממקום רחוק, בובת אוסף או גלובוס מסתובב ומאיר - מספיקים בכדי להצית את הדמיון ולצאת לגלות יעדים רחוקים. דרך סיפורי מסע של אחרים – אמיתיים או יצירי דמיון – אפשר להיסחף ולהגיע למקומות שמעולם לא ביקרנו בהם (ואולי גם לא נגיע), ולחוות חוויות מרתקות ונועזות. לפחדנית-על שכמוני, זו אחת ההמצאות הכי נהדרות שנוצרו, וכך בביתי המוגן והנעים אני יושבת לי בניחותא ומפליגה בדמיון על פני יבשות וימים...

מקווה שהרשימה הזו הצליחה להדליק גם אצלכם את פתיל ההרפתקנות ושתצאו למסעות מופלאים דרך הספרים. אשמח לשמוע מכם המלצות על ספרי מסע שאתם אהבתם. מוזמנים לשתף אותי ברשימה שלכם כאן למטה בתגובות.

אם תרצו לצאת בעקבותיי למסעות נוספים, הפעם על-באמת – מוזמנים להרשם כאן לבלוג ותקבלו ממני עדכונים, סיפורי טיול ומסלולים בארץ ובעולם.

בעז זלמנוביץ כתב המלצה על הספר "העולם הוא ספר פתוח" שמאגד כתבות מתוך מגזין "מסע אחר" שבו מתארים הכותבים מסעות בעקבות ספרים וסופרים. ליען נוסבאום כתבה בבלוג שלה "בדרכים" על ספרים ששווה לקחת אתכם לחופשה.

נעה בר-נס מספרת על ספרי ילדים ועל מקומות רחוקים בבלוג ArtTerminal.

מדף ספרים- ספרי מסע - ספרים מומלצים

ספרי מסע - ספרים מומלצים - המלצות על ספרים
ספרי מסע - ספרים מומלצים - המלצות על ספרים
ספרי מסע - ספרים מומלצים - המלצות על ספרים
ספרי מסע - ספרים מומלצים - המלצות על ספרים

bottom of page