top of page
  • Ora Gazit

בלוגרים חיפאים כותבים על חיפה


כבר כמה שנים בהן חודש מאי הוא בשבילי חודש "הליכות ג'יין". בתחילה השתתפתי בסיורים כהולכת-מאזינה-לומדת, ובשנה שעברה גם כמובילת סיור בנושא "אמנות קיר בחיפה". כל כך חיכיתי לסיורים המרתקים גם השנה, אבל הקורונה שיבשה לצערי לכולנו את התכניות. הפעם תתנהלנה ההליכות במתכונת שונה, וירטואלית ודיגיטלית, ותנסנה לשפוך אור על הקולאז' החיפאי הצבעוני, המגוון והמרתק.

המטרה החשובה ביותר אולי של הליכות ג'יין היא לחשוף את הציבור הרחב אל מגוון הנכסים שיש לעיר להציע לתושביה – נכסים אדריכליים, נופיים, תרבותיים, אמנותיים, היסטוריים ואנושיים. אני בחרתי השנה להתמקד בפן האנושי ולראיין בלוגרים חיפאים שכותבים על חיפה.


טיול בחיפה - מסלולים בחיפה - הליכות ג'יין חיפה
קולאז' חיפאי אדום | צילום: אורה גזית

רגע לפני - קצת על הליכות ג'יין

מדובר בסיורים עירוניים מודרכים המתקיימים בחודש מאי בערים רבות בעולם לזכר ג'יין ג'ייקובס - עיתונאית וסופרת שהיתה מגדולי המבקרים של הממסד התכנוני המודרני. בכתביה טענה כי התכנון העירוני המודרני אינו לוקח בחשבון את ההתנהגות האנושית בערים, ולכן הביא להתפוררות הקהילות העירוניות, לניכור אורבני ולהידרדרות איכות החיים והבטחון האישי. למרות שהיתה ללא השכלה פורמלית בתכנון ערים, היא השפיעה רבות על תפיסות עירוניות, סוציולוגיות וכלכליות, בעיקר באמצעות ספרה "מותן וחייהן של ערים אמריקאיות גדולות".

הסיורים, המציינים את יום הולדתה, מקיפים תחומים אורבניים מגוונים ונערכים בהובלת מתנדבים מהקהילה, ללא עלות. בחיפה מתקיים האירוע מאז שנת 2011.

טיול בחיפה - מסלולים בחיפה - הליכות ג'יין חיפה
קולאז' חיפאי צהוב| צילום: אורה גזית

אם אני צריכה להצביע על קבוצה מובחנת אחת של אנשים שמאוהבים בחיפה וגם מוציאים את שמה הטוב לאור - אני בוחרת בבלוגרים חיפאיים שכותבים על העיר. הם גרים בה, כותבים עליה מפרספקטיבות מגוונות, מפרסמים את כתביהם ומחשבותיהם ברבים ובעיקר ניכר מדבריהם כי הם אוהבים אותה מאד.

שמעתי מהם על עצמם, על הבלוג וכמובן על חיפה.

בואו גם אתם להכיר אותם ואת הבלוגים המעניינים שלהם -


מי אתה, ומהו הקשר האישי שלך לחיפה?

אני עומרי זילכה, אדריכל נשוי ואב לשניים. במקור מפתח תקוה. הגעתי לחיפה לפני כעשור על מנת ללמוד אדריכלות בטכניון, הכרתי את אשתי והחלטנו להקים כאן בית. העושר שיש בעיר על החוויות האורבניות, הטבעיות, החברתיות והמבנים המדהימים שיש כאן קרצו לנו. העיר מציפה לי את יצר הסקרנות לרמות שלא ידעתי שאפשר להכיר ואני מאוהב בה.

מה מייחד את הבלוג שלך ועל איזה נושאים חיפאיים אתה אוהב לכתוב?

הבלוג "פינת רחוב" עוסק בתכנון ובאדריכלות בעיר מכיוונים שונים: שימור, פיתוח, סביבה ונוף, חוויות עירוניות, מרחבים ציבוריים, מבנים ספציפיים, ראיונות, אירועים שקורים ועוד. הבלוג עוסק בחיפה בלבד, ובכך מייחד את עצמו מבלוגים אחרים בנושאים דומים. מטרתו היא הכרות עם העושר שקיים פה, תהליכים שקורים וקיום שיח ער על הנעשה הפיזי כאן - שיח שחסר מאוד בעיר ומטריד בהעדרו. נושא הכתיבה האהוב עליי הוא מרחבים ציבוריים. הם לב העיר, המקומות הכי כיפיים בה ואחד הדברים שהכי חסרים כאן. המרחבים הציבוריים כאן לרוב מיושנים, מוזנחים ומחכים לגאולה.

מה חיפאי בעיניך?

אינסוף מבטים שונים על העיר. זה דבר ששום מקום אחר בארץ לא יכול להשתוות בו אלינו.

המלצה אחת שווה שלך למבקרים בחיפה (וגם לחיפאים)

בית סגל ברחוב ירושלים מס' 24 בשכונת הדר. בית בן כמאה שנים, אחד היפים שקיימים בעיר (והתחרות קשה..).

איזה חלומות תרצה להגשים אחרי הקורונה?

להקים קבוצת אקטיביסטים שתפעל לשיפור של מרחבים ציבוריים בנווה שאנן, שכונת מגוריי.

טיול בחיפה - מסלולים בחיפה - הליכות ג'יין חיפה
מבנה הרונדו | צילום: עומרי זילכה

שיר ים פסקה – Check In/Out

מי את ומה הקשר שלך לחיפה?

קוראים לי שיר-ים. אני, בוב ונסקה מתגוררים בבת גלים, השכונה הכי שווה בחיפה (ואני יודעת, כי עברתי לא מעט שכונות בחיפה בעשור האחרון). אני בלוגרית, מהנדסת, מורה וטיילנית. עברתי לחיפה לפני עשור לצורך לימודים, ונשארתי בשביל הכרמל וחוף הים.

מה מייחד את הבלוג שלך ועל איזה נושאים חיפאיים את אוהבת לכתוב?

בבלוג שלי, Check In/Out, אני מתעדת את הטיולים שלי בארץ ובעולם. מאוד אוהבת לכתוב על סיורים מעניינים, אטרקציות כיפיות והאהבה הכי גדולה שלי היא טיולי טבע. אני אוהבת לכתוב על חיפה, בעיקר על השילוב הקסום שיש בחיפה בין טבע לעיר. זה גם הדבר האהוב עלי ביותר בחיפה. האופציה לצאת לטיול טבע בנחל זיו ולסיים אותו בפרישייק בגרנד קניון.

מה חיפאי בעיניך?

מאפיין חיפאי שאני מאוד אוהבת זה הדו-קיום, לא רק בין לאומים שונים אלא גם בין חרדים לחילונים. בחיפה שמים דגש על הדו-קיום ודואגים לשלב אותו בחינוך, באירועים ובחיי היומיום. אחד הסממנים הבולטים למקום שתופס הדו-קיום בעיר הוא "החג של החגים" המצויין מדי חודש בדצמבר לכבוד חנוכה היהודי, כריסמס הנוצרי ועיד אל פיטר המוסלמי.

המלצה אחת שווה שלך למבקרים בחיפה (וגם לחיפאים)

כשמגיעים לבקר אותי "תיירים" בחיפה יש שתי נקודות שאני תמיד לוקחת אותם: בתצפית בסטלה מאריס ובפארק שקמונה. אלו שני המקומות האהובים עלי בעיר.

איזה חלומות תרצי להגשים אחרי הקורונה?

לפני שהקורונה התפרצה לחיינו הייתי בדרכי להגשים את החלום המקצועי שלי - להתפרנס מטיולים. כשהיא תהיה מאחורינו, אני מקווה לחזור לטייל ולשקם את העסק שלי במהרה.

טיול בחיפה - מסלולים בחיפה - הליכות ג'יין חיפה
חוף שיקמונה | צילום: שיר ים פסקה


מי אתה, ומהו הקשר האישי שלך לחיפה?

גיא שחר, יליד פתח תקווה. בהכשרה האקדמית אדריכל, גיאוגרף ומהנדס. מילדות ביקרתי בחיפה ונשביתי בקסמה. זכורות לי הנסיעות ברכבת במיוחד לביקור בעיר, העלייה בכרמלית לגן האם, ונופי ההר והים. להבדיל, זכור לי הלפיד של בתי הזיקוק כשהיינו מבקרים את הדודים של אימא בקיבוץ אושה. בשנת 2009 עברתי לחיפה לרגל לימודי ארכיטקטורה בטכניון, ומאז אני מתגורר בעיר. בתקופה האחרונה עובד במחלקה לשימור מבנים ואתרים בעיריית חיפה.

מה מייחד את הבלוג שלך ועל איזה נושאים חיפאיים אתה אוהב לכתוב?

הכתיבה שלי על חיפה התחילה עוד טרם הבלוג, בעידן מצגות הטבע והנופים שהייתי מצלם, כותב, עורך, ושולח לרשימת תפוצה גדולה. המצגת הראשונה הוכנה והופצה ב-2006, נקראה "מבוא לחיפה" ונפתחה במשפט "מאז שהייתי ילד אני אוהב את חיפה". בשנת 2009 הקמתי את אתר האינטרנט האישי הכולל בלוג, בו אני כותב בין השאר על נושאים מגוונים הנוגעים לעיר, מתוך גישה רב תחומית.

מה חיפאי בעיניך?

האקלקטיות של חיפה בכל היבט: בפסיפס האנושי, בשילוב הנופי של הר וים, פתוח ובנוי, בעושר ההיסטורי שמתבטא בגיוון אדריכלי. הר הכרמל על שלוחותיו ונחליו, המספקים מבטים והצצות מפתיעות, ומרחבים ירוקים המאפשרים שקט והתבוננות החוצה ופנימה.

המלצה אחת שווה שלך למבקרים בחיפה (וגם לחיפאים)

לטייל בעיר ברגל לאורך 72 הקילומטרים של "שביל חיפה", כולם בתוך העיר. זהו אחד הפרויקטים שיזמתי והענקתי לעיר, תושביה ואורחיה.

איזה חלומות תרצה להגשים אחרי הקורונה?

לשוב לקחת אנשים לסיורים בנתיבי העיר, ושמישהו ישבור את שיא ההליכה המהירה לאורך שביל חיפה, שעומד כרגע על 21 שעות וחצי.

מסלולים בחיפה - טיול בחיפה - המקדש הבהאי - הליכות ג'יין חיפה
מבט רב תחומי | צילום: גיא שחר

אביחי שקד – ילדטבע


מי אתה, ומהו הקשר האישי שלך לחיפה?

אני אביחי, נולדתי בנשר ובגיל 13 עברנו לחיפה, מאז אני מאוהב בעיר הזו. יש לי שני ילדים, חתול ואישה נהדרת וכולנו תמימי דעים שחיפה היא העיר שלנו. אני לא חושב שיש עוד עיר שמשלבת טבע, אורבניות וים בצורה עדינה ומושלמת כמו בחיפה.


מה מייחד את הבלוג שלך ועל איזה נושאים חיפאיים אתה אוהב לכתוב?

ילדטבע הוא בלוג טיולים בארץ ובחו"ל, אבל טיולים אמיתיים - כאלו שצריך ממש לצעוד ואפילו להזיע בהם. הייחוד שלו הוא שאני תמיד רואה את עצמי כאחד הקוראים שלי ומנסה לכתוב ולספר את הסיפור הכי בגובה העיניים, בלי ליפות ולעגל פינות. הבלוג שלי פוגש את חיפה בעיקר במסלולי הטיול בוואדיות שבין השכונות המערביות של העיר, ובמסלולי ההליכה בכרמל האהוב, שביליתי בו זמן ניכר מילדותי ואני מכיר כמעט כל פינה בו.


מה חיפאי בעיניך?

לרדת לוואדי ניסנאס ביום שישי ולראות איך דו-קיום עובד הלכה למעשה. לקנות קפה טחון טרי אצל מצטפא, וכרוב ממולא אצל הנשים בשוק, וסלטים במכולת של אבו שאקרה והכל באווירה חמה וחברית. לקום בבוקר ולרדת לוואדי הקרוב מתחת לבית - לכולם בחיפה יש וואדי קרוב מפלט מהיר מהעיר הרועשת... לרוץ על טיילת הכט בשקיעה, לנשום את האוויר המלוח והלח של הים, ולקנח בשייק פירות בכאמל.


המלצה אחת שווה שלך למבקרים בחיפה (וגם לחיפאים)

יש כל כך הרבה, אבל אתמקד בטיול. נחל שיח - ערוץ נחל מוצל שיורד מהכרמל כמעט עד הים. הנחל עובר ליד מעיין המלא במים כל השנה, שתמיד נעים לשכשך בו. זה מסלול לא קשה ולא ארוך שיתאים גם עם ילדים קטנים יחסית.


איזה חלומות תרצה להגשים אחרי הקורונה?

פשוט לטייל יותר! וכמו שאנחנו רואים, אי אפשר לדעת מה ילד יום...

טיול בחיפה - מסלולים בחיפה - נחל שיח - הליכות ג'יין חיפה
נחל שיח | צילום: אביחי שקד

נעמה סובול – תרבות אכילה


מי את, ומהו הקשר האישי שלך לחיפה?

אני נעמה סובול, חיפאית דור שני ושרופה על חיפה. בשבע וחצי השנים האחרונות יש לי בלוג שמסקר את סצנת הקולינריה והתרבות בחיפה. אני פעילה מאוד מבחינה עירונית וקהילתית. יזמתי פסטיבלים קטנים בנושאי אוכל ואמנות, ולפרנסתי אני מעבירה סיורי תרבות קולינרית ברחבי העיר.


מה מייחד את הבלוג שלך ועל איזה נושאים חיפאיים את אוהבת לכתוב?

הבלוג שלי, תרבות אכילה, מתמקד בחיפה. אני כותבת בעיקר על תרבות חיפאית ומוסדות קולינריה חיפאיים. אני בעד פרגון, ולכן אם לא נהניתי במקום לעולם לא אכתוב עליו. אני מתעניינת באנשים ובסיפורים שמאחורי העסקים, ומביאה בבלוג את סיפוריהם.


מה חיפאי בעיניך?

פלאפל, ים, בשר לבן, כדורגל, פאבים, כרמלית, מדרגות, אורנים והנוף שמשקיף לנמל.


המלצה אחת שווה שלך למבקרים בחיפה (וגם לחיפאים)

לבקר במוזיאון היפני טיקוטין, ומשם להמשיך לטיילת לואי הצופה על חיפה.


איזה חלומות תרצי להגשים אחרי הקורונה?

אשמח להגשים חלום ולכתוב ספר על 120 שנות קולינריה ותרבות בחיפה. ספר שיכלול את האנשים, המוסדות והסיפורים לאורך השנים.

טיול בחיפה - ואדי ניסנאס - הליכות ג'יין חיפה
מטעמים בואדי ניסנאס | צילום: אורה גזית

תודה לבלוגרים החיפאים ששיתפו אותי ואתכם בסיפורים שלהם, במחשבות ובתכניות לעתיד. אחרי ששמעתי אותם, אין לי ספק שהם נכסים נפלאים לעיר שלנו, וגם שגרירים מאד מוצלחים! אתם מוזמנים להכנס לבלוגים שלהם, לקרוא בהם ולקבל רעיונות נוספים לטיולים שווים בחיפה (וגם במקומות נוספים).

טיול בחיפה - מסלולים בחיפה - הליכות ג'יין חיפה
קולאז' חיפאי כחול | צילום: אורה גזית

אני מבחינתי, שמחתי לגלות שאני נמצאת בחברה טובה ושאינני הבלוגרית היחידה שהגיעה לחיפה ממקום אחר, התאהבה בה, בנתה כאן את ביתה, והחלה לכתוב ולצלם את העיר. למדתי שהרבה מהחיפאים לא חיים בחיפה מכח האינרציה, אלא קמים בבוקר ובוחרים יום יום מחדש להמשיך ולגור כאן. זה לא מובן מאליו בעיני, ואפילו מרגש.

טיול בחיפה - מסלולים בחיפה - הליכות ג'יין חיפה
קולאז' חיפאי ירוק | צילום: אורה גזית

אתם מוזמנים להרשם לבלוג בקוביית ההרשמה בתחתית הפוסט, ולהשאיר לי תגובות, מחשבות ורעיונות.

כאן תוכלו לקרוא עוד פוסטים שכתבתי על חיפה:


רשות הצעירים חיפה - דף המלצות חיפאיות שאני אוהבת ושווה לעקוב אחריו


טיול בחיפה - מסלולים בחיפה - הליכות ג'יין חיפה

bottom of page