top of page
  • Ora Gazit

ארבעה ימים באמסטרדם

זה הערב האחרון שלנו בעיר, ואנחנו – בדיוק כמו הוותיקים בקיבוץ – צועדים לעבר השולחן הקבוע שלנו בפיצה ומתיישבים. 'אני יודע מה תרצו להזמין', אומר לנו המלצר, 'לך מרגריטה וקולה, לכם צמחונית עם מוצרלה, סלט וסודה'. אנחנו מהנהנים לחיוב וכולנו צוחקים.


אחרי שני ביקורים באמסטרדם, פעם אחת עם אחותי ופעם שניה לבד, אני חוזרת ל- 4 ימים באמסטרדם מלווה בבן זוג ובנציגות מהדור הצעיר. בשנים האחרונות אני מאפשרת לעצמי לחזור למקומות שאהבתי. זה קצת להרגיש בבית במקום מוכר, וקצת להכיר אותו מזוויות אחרות, נוספות. וכדי לא להשאיר כאן אף אחד במתח - אדלג ישר פאסט פורווארד, ואגלה שעדיין לא הצלחתי למצות את אמסטרדם גם אחרי הפעם הזו.

פסל אשה על סוס - ארבעה ימים באמסטרדם - אמסטרדם עם מתבגרים

נתחיל דווקא באוכל. חלקנו בררנים לא קטנים, כך שניסינו למצוא מקומות שיענו על הצרכים של כוווולנו. היינו כאן, ניסינו שם, ואלה המקומות המועדפים עלינו ושסיפקו את התמורה הטובה ביותר במסגרת האילוצים הקיימים:


פיצה - Pazzi De Clercqstraat

לפיצה Pazzi הנהדרת הגענו במקרה בזכות קירבתה למלון שלנו ומיד נשבינו בקסם – הפיצות מעולות (בעצם כל מה שטעמנו היה מצויין), השירות נעים, אדיב וקשוב, המוסיקה בווליום שמאפשר שיחה, והאווירה נהדרת. מדובר במקום קטן שמחזיק בתפריט קומקפטי יחסית שעיקרו פיצות, ועוד מספר מנות ראשונות וקינוחים. לא נעים להודות, אבל חזרנו לשם כל ערב – 4 פעמים במספר... יש עוד כמה סניפים בעיר שלא דגמנו. בכל מקרה מומלץ בחום!

כתובת: De Clercqstraat 93

 פיצה - ארבעה ימים באמסטרדם - המלצה למסעדות באמסטרדם - אמסטרדם עם מתבגרים
חזרנו 4 פעמים

פנקייק - De Carrousel Pannenkoeken

דה קרוסל כשמה כן היא – מסעדה גדולה המעוצבת כקרוסלת סוסים מוארת וצבעונית – ממש לונה פארק. מהמטבח הפתוח והרוחש יוצאים עשרות סוגים של פנקייקים על פי בחירה מתפריט - מלוחים, מתוקים, עם ובלי תוספות, פופרצ'יס (הגרסה ההולנדי של פנקייקים קטנים), ובקיצור – עולם ומלואו. אהבנו מאד את המנות שטעמנו, את השירות ואת המקום עצמו.

כתובת: HM van Randwijkplantsoen 1

 קרוסלת סוסים - ארבעה ימים באמסטרדם - המלצה לפנקייק באמסטרדם - אמסטרדם עם מתבגרים

צ'יפס

הפינה הקולינרית הלא-סגורה בטיול הזה. אנחנו מאד(!!) אוהבים צ'יפס והולנד מפורסמת בצ'יפס שלה - ממש זיווג משמים. קראתי הרבה המלצות וניסינו מקום או שניים. מה נגיד? היה נחמד אבל ציפינו ליותר. התלהבתם יותר ממני? גלו לי איפה אכלתם.

 פנקייק וצ'יפס - ארבעה ימים באמסטרדם - המלצות למסעדות באמסטרדם - אמסטרדם עם מתבגרים
הצ'יפס לא משהו אבל מצטלם יפה

ונעבור למוזיאונים. אני נרתעת מהשימוש בהקשר של טיולים במילה "חובה", אבל מבחינתי חוויה מוזיאלית, ובעיקר מוזיאונים לאמנות, היא בהחלט סוג של חובה בביקור בעיר גדולה. לשמחתי הדור הצעיר משתף פעולה עם העניין וזה בהחלט גורם לי נחת.


מוזיאון ואן גוך

על מוזיאון ואן גוך דילגתי בפעמים הקודמות ואין לי אפילו תירוץ טוב. המוזיאון המעולה מציג אוסף גדול מעבודותיו של וינסנט ואן גוך ומספר דרכן את סיפורו, התפתחותו הפנומנלית כאמן ודעיכתו כאדם גאון ובעל נפש סוערת. מרגש להתקרב כדי-נגיעה למשיכות המכחול המקוריות. המוזיאון צפוף! קחו את הזמן ואל תוותרו על הביקור בו.

כתובת: Museumplain 6

 מוזיאון ואן גוך - ארבעה ימים באמסטרדם - המלצות למוזיאונים באמסטרדם - אמסטרדם עם מתבגרים
משיכות המכחול מרגשות

לרציניים בלבד: למוזיאון ואן גוך חובה להזמין כרטיסים מראש באתר האינטרנט (גם למחזיקי כרטיסי הנחות וכניסה חופשית). לא ניתן לרכוש כרטיסים במקום! מומלץ להצטייד (בתשלום נוסף) במדריך מולטימדיה ששופך אור על יצירות מפתח ומרחיב את הידע וההבנה על התקופה, ההשפעות האמנותיות, האיש והעבודות.

 מוזיאון ואן גוך - ארבעה ימים באמסטרדם - המלצות למוזיאונים באמסטרדם - אמסטרדם עם מתבגרים
להתקרב כדי נגיעה

ארמון בית המלוכה ההולנדי

הדור הצעיר מאפשר לי הצצה למקומות שהן לא "הבחירה הראשונה" שלי, כגון ביקור בארמונות (עיין ערך הארמון בוינה). בלב העיר נמצא ארמון בית המלוכה ההולנדי, אחד מתוך שלושה. הוא נבנה במאה ה- 17 כבית עירייה והפך בהמשך למשכנו של המלך.

 ארמון המלוכה - ארבעה ימים באמסטרדם - המלצות למוזיאונים באמסטרדם - אמסטרדם עם מתבגרים
אטלס יקיר הבלוג אי שם למעלה

הביקור בפנים הארמון מרשים מאד ועובר בין החדרים והאולמות המפוארים המעוטרים בפסלים, ציורים וריהוט מהודר ומשומר היטב. מדהים לגלות כי הארמון משמש עד היום לאירוח ביקורים רשמיים, ארוחות וטקסים מלכותיים. ברוב ימות השנה (בהם לא מתקיימים אירועים מסוג זה) הוא פתוח למבקרים. מומלץ לאוהבי הז'אנר.

כתובת: כיכר דאם

 - אמסטרדם עם מתבגרים ארמון המלוכה - ארבעה ימים באמסטרדם - המלצות למוזיאונים באמסטרדם
פאר והדר לחובבי הז'אנר

בית אנה פרנק

בית אנה פרנק משחזר את סיפורה של משפחת פרנק שמצאו מסתור בעליית הגג בה נכתב היומן המפורסם, עד שנלקחו אל מותם. במקום נותרה כיום רק מעטפת. חדרי הבית ריקים, ללא תכולה או רמז אחר ל"בית" במובן הרחב של המילה. הביקור מעורר רגשות מבלבלים. מצד אחד עומדים הסיפור הנוגע ללב, המוכר והכל כך "שלנו". מאידך התחושה היא של חוויה מוזיאלית סטרילית ונקיה שמנטרלת נגיעה והזדהות עם האנשים שניהלו בבית חיי יום-יום, הסתתרו, פחדו, וגם יצרו. בית שטמן בחובו גילויי אומץ ולא מעט אימה. ואם זה לא הספיק, בסוף מקבלים כ"בונוס" חנות מזכרות וקפיטריה. פעמיים דילגתי על ביקור במקום והפעם הרגשתי כי הגיעה השעה, אך התאכזבתי.

כתובת: Prinsengracht 263-267


לרציניים בלבד: לבית אנה פרנק ניתן לרכוש כרטיס אך ורק דרך אתר האינטרנט. הכרטיסים נחטפים במהירות ולכן חובה להזמין זמן רב מראש. הסיור כרוך בעליה במדרגות צרות ותלולות ואינו נגיש לעגלות תינוק ולבעלי מוגבלות. הביקור מלווה במדריך קולי בשפות רבות וגם בעברית.


מוזיאון חתולים

כמשפחה אוהבת חתולים בכלל ואת ג'רלד בפרט, שמחתי מאד על ההזדמנות לבקר שוב במוזיאון החתולים. זהו מקום ייחודי המוקדש כולו לחיה המרתקת והמקסימה ביותר בעולם. המוזיאון אוצר אוסף פרטי של בוב מאייר, ומוקדש לחתולו האהוב, ג'ון פיירפונט מורגן, שחי 17 שנים ומת בשיבה טובה ב- 1983. האוסף מאפשר מבט רחב על החתול, כפי שהוא מיוצג באמנות ובתרבות לאורך תקופות שונות באמצעות ציורים, פסלים, כרזות פרסומת, צילומים ועוד. במקום מסתובבים באופן חופשי חתולים אמיתיים שבהחלט מוסיפים לאווירה. אל תפספסו את חנות המוזיאון. מקום מתוק להפליא, במרכז העיר ומומלץ מאד.

כתובת: Herengracht 497

 - אמסטרדם עם מתבגרים -  מוזיאון החתולים - ארבעה ימים באמסטרדם - המלצות למוזיאונים באמסטרדם
חנות המזכרות ממש שווה

קירות אמנותיים בתחנת המטרו Rokin

אהבתי לאמנות קיר ידועה. בדיוק בגלל זה התרגשתי כל כך לגלות את היצירות המעטרות את קירות תחנת המטרו Rokin, אליה ירדנו לגמרי במקרה בכדי לתפוס את הקו המחבר בין צפון העיר לדרומה.

 אמנות קיר באמסטרדם - ארבעה ימים באמסטרדם - המלצות לביקור באמסטרדם
פסיפס מסוגי אבן שונים

בתחילת שנות ה- 2000 הוקמה התשתית לקו המטרו צפון/דרום בצמוד לתוואי נהר האמסטל. החפירות איפשרו גישה לשכבות היסטוריות של העיר שהסתתרו בנהר וחקירה ארכיאולוגית שיטתית שלהן. בחפירות הועלו מאות אלפי ממצאים של חפצים יומיומיים שהושלכו/נפלו למים לאורך השנים והם נאספו, נחקרו ותועדו. הכמות, המגוון והאופי היומיומי הפכו את הממצאים למקור ייחודי לחקר ההיסטוריה העירונית וגילו תמונה מורכבת ומפורטת של החיים לאורך האמסטל על פני שנים רבות. כמעט 10,000 ממצאים מוצגים בויטרינות בתחנת המטרו Rokin (על זה למדתי בדיעבד). מיצג החפצים ביחד עם קירות האמנות שברציף מהווים את ה-Kunstplan, יצירה שהוזמנה עבור תחנה זו, כחלק מתוכנית האמנות של קו המטרו צפון/דרום.


את קירות האמנות בתחנת Rokin יצרו Daniel Dewar & Grégory Gicquel (2012), שהשתמשו בסוגי אבן שונים ליצירת פסיפס מונומנטלי הכולל 33 דימויים בהשראת הממצאים הארכיאולוגיים. התוצאה היא דיאלוג בין אמנות לארכיאולוגיה בנושא 'העיר'.

 אמנות קיר באמסטרדם - ארבעה ימים באמסטרדם - המלצות לביקור באמסטרדם

לרציניים בלבד: אמסטרדם התברכה בתחבורה ציבורית יעילה, נוחה ומגוונת - רכבת, טראם, מטרו, אוטובוסים ומעבורות. רכישת כרטיס תקופתי מקנה נסיעה חופשית (למשך התקופה הנבחרת) לכל אמצעי התחבורה בעיר, מוזילה את עלות הנסיעה ובדרך כלל משתלמת. כרטיסים ניתן לרכוש במכונות ייעודיות ברציפי התחבורה הציבורית, ובטראם ובאוטובוס ניתן לרכוש גם אצל הנהג/הכרטיסן. ברכבת ובמטרו יש לרכוש את הכרטיס מראש. חובה לתקף את הכרטיס בכל נסיעה.


ואי אפשר "דור צעיר" בלי קצת אטרקציות. בזכותם אני מצליחה להנות גם מאלה! ורואה זאת כהזדמנות שלא הייתי מזמנת לעצמי לבד. ועדיין מעצבן שחלק מהן מקיימות את המשוואה: מעט תוכן=הרבה מחיר.


שייט תעלות

שייט מאפשר מבט שונה על העיר, רחובותיה ואנשיה. לקחנו שייט של שעה ורבע בחברת Stromma Canal Cruise שעושה סיבוב בתעלות הגדולות והקטנות ומלווה בהסברים (ניתן לקבל אוזניות ולשמוע בשפות שונות). האמת שלא כל כך התרכזתי בהסברים ופשוט נתתי לעצמי לנוח ולהנות מהמראות – בתי הסירה הכל כך ייחודיים למקום, הפרטים הקטנים שלפעמים מתפספסים כאשר צועדים ברחוב עם העיניים במפה, והצצה מתחת לגשרים הרבים.

 שייט תעלות באמסטרדם - ארבעה ימים באמסטרדם - אמסטרדם עם מתבגרים
מלמטה הגשרים נראים אחרת

יש חברות קרוזים נוספות, סירות מסוגים שונים, תחנות עגינה מגוונים ומסלולי שייט אחרים – כל אחד על פי העדפותיו. בעבר יצא לי לשוט על הדנובה בוינה, על הטיבר ברומא ובתעלות קופנהגן ובכל פעם אני מוצאת את זה כפעילות מהנה של הפוגה והתבוננות.

 חלון עם פסלים - ארבעה ימים באמסטרדם - אמסטרדם עם מתבגרים
הפרטים הקטנים

זוהי הולנד - This is Holland

"זוהי הולנד" היא אטרקציה המאפשרת לחוות את הולנד, מבלי לצאת מהעיר ומבלי לקום מהכיסא. החוויה מדמה טיסה של כ- 10 דקות בשמי הולנד, ועוברת במקומות המוכרים – תחנות רוח, כפרי דייגים, מרחבים ירוקים, תעלות, שדות צבעונים. השימוש בטכנולוגיה מתקדמת ובאפקטים נותן את ההרגשה שבאמת טסים בתוך הנופים ועל פני הארץ. שני סרטוני מולטי-מדיה קצרים מקדימים את ה"טיסה" (להרגשתי מוכוונים בעיקר לילדים). למרות שהחוויה נחמדה, היא קצרצר ודי מאכזבת מבחינת היחס בין המחיר לבין מה שמקבלים בפועל. לדעתנו בהחלט אפשר לוותר.

כתובת: Overhoeksplein 51


מגדל תצפית - A'DAM Lookout

אני מאד אוהבת תצפיות ולכן התאכזבתי לגלות שהכנסיה ווסטרקרק, אל ראשה טיפסתי בביקור קודם בעיר, בשיפוצים וסגורה למבקרים. תצפית A'DAM משלבת מעלית לראש מגדל עם תצפית של 360°, נדנדה בגובה 100 מ' מעל הקרקע, מתקן מציאות מדומה, ואיך אפשר בלי – מסעדה. התנסינו בהכל, למעט המסעדה. בסך הכל חוויה חביבה, אם כי אפשר לומר ש"לא נפלתי" (תרתי משמע). כבר הייתי בתצפיות מרשימות יותר, וההתנסות בנדנדה ובמציאות המדומה קצרצרות. ואם בכל זאת הגעתם - כדאי לכוון לשעת דמדומים ולתפוס את התצפית גם באור וגם עם רדת הערב כאשר האורות נדלקים על העיר.

כתובת: Overhoeksplein 5

 תצפית ממגדל אדם - ארבעה ימים באמסטרדם - אמסטרדם עם מתבגרים

לרציניים בלבד: אל "זוהי הולנד" ו"אדם לוק-אאוט" (ונקודות עניין נוספות), הנמצאות בצד הצפוני של העיר (Amsterdam Noord), ניתן להגיע בקלות במעבורת חינמית היוצאת מאחורי תחנת הרכבת המרכזית. יש לעקוב אחר השילוט ל- IJ-Zijde ולחפש את מעבורת F3 ששטה אל Buiksloterweg.

 תצפית ממגדל אדם - ארבעה ימים באמסטרדם - אמסטרדם עם מתבגרים
נקודת מבט מלמעלה

אל כפרי הדייגים - יום טיול מחוץ לעיר

יום טיול מחוץ לעיר הוא דרך מעולה "לשבור שגרה". למדתי את זה כשטיילתי בבודפשט. בעבר טיילתי בהולנד עם ידידי ארנון אבן צור, בעל חברת הטיולים Bizi Tours - ארנון טיולים בהולנד, ובשבילי זו היתה הזדמנות להיפגש שוב ולהנות משפע הידע והמקומות היפים שהוא מציע למטיילים. בילינו איתו יום מקסים ושמשי בין כפרי הדייגים שמצפון לעיר, הנושאים שלל שמות שמסתיימים ב"דאם". כתבתי על היום הזה בהרחבה כאן.

 כפרי דייגים בהולנד - ארבעה ימים באמסטרדם - יום טיול מחוץ לאמסטרדם

זה היה יום של הרבה מים, הרבה ירוק ופסטורליה במיטבה. אם התבלטתם בסוגיית היציאה מהעיר לכמה שעות – קבלו מאיתנו המלצה חמה על ארנון שיתפור לכם טיול מותאם בדיוק במידה הנכונה עבורכם.

 כפרי דייגים בהולנד - ארבעה ימים באמסטרדם - יום טיול מחוץ לאמסטרדם
מים, ירוק, פסטורלי

חנות ספרים Waterstones

אם אתם קוראים ספרים באנגלית – החנות Waterstones, הממוקמת ממש במרכז העיר, היא נ.צ. שאני ממליצה לכם לעבור בו. מדובר בסניף של הרשת הבריטית המעולה המתפרס על חמש קומות (אם ספרתי נכון) המכילות כל טוב. העיצוב הפנימי מהמם, וגם מבלי לרכוש ספר (אנחנו קנינו שלושה) כיף להסתובב שם.

כתובת: Kalverstraat 152

 חנות ספרים ופרחים - ארבעה ימים באמסטרדם - אמסטרדם עם מתבגרים
מותג בריטי בעיר התעלות

המלצת לינה

מלון Alp Hotel הוא מלון קטן ונחמד. מעט מרוחק מהמרכז (כ- 25 דקות הליכה מכיכר דאם, לשם פרופורציה), אך עם תחבורה ציבורית זמינה ומהירה ממש לידו. הצוות ידידותי מאד ומסייע ברוחב לב ובחיוך. לקחנו חדר לשלושה שהיה מואר, נעים, נקי ומסודר. לתשומת לב – אין מעלית וההגעה לחדרים כרוכה בעליה במדרגות תלולות וצרות בסגנון אמסטרדמי-טיפוסי. במלון לא מוגשות ארוחות, אך באזור יש הרבה מקומות בהם ניתן לאכול. מכונת קפה זמינה בלובי וחופשית לאורחי המלון. כמו כן מדי יום חיכו לנו על הכר שוקולדים, תפוחים ובקבוקי מים.

כתובת: De Clerqstraat 52

 מלון אלפ - ארבעה ימים באמסטרדם - המלצות ללינה באמסטרדם
תפוחים ושוקולדים על הכר

האם אחזור לבקר באמסטרדם בפעם הרביעית? אם זה תלוי בי, אז כנראה שכן. זו עיר קטנה ובלתי נגמרת בו-זמנית. בינתיים, מוזמנים להיעזר בהמלצותיי ולצאת בעקבותיהן לטייל בעיר התעלות היפה!

 אמסטרדם עם מתבגריםתעלה באמסטרדם - ארבעה ימים באמסטרדם - המלצות לביקור באמסטרדם
ואי אפשר בלי תמונה כזאת

bottom of page